fredag 12 juli 2013

Apolosophy gör bara fyra nyanser av sin foundation

Ett nytt sminkmärke har lanserats hos Apoteket hjärtat, nämligen Apolosophy. Skönhetstokig som jag är gick jag förbi apoteket för att kolla in sortimentet. I butiken såg jag bara ett fåtal nyanser av deras foundation och tyckte det var lite märkligt då de alla var av en ljusare ton. Jag tog ett informationsblad för att läsa vidare. Men nej, där blev det inte bättre. De gör fyra foundations som alla är ljusa. Den mörkaste heter Golden beige och är rätt ljus den med.

Jag är så innerligt trött på att skönhetsmärken helt bortser från women of colour, kvinnor med en mörkare hudton. I Sverige år 2013 har vi svenskar, som använder foundations, vars hud går från den ljusaste vita huden till den mörkaste bruna huden. Det är så omodernt att lansera ett nytt sminkmärke och helt bortse från detta faktum. Detta är ett problem internationellt och därför fick supermodellen Imam lansera ett eget sminkmärke som riktade sig enbart till svarta kvinnor. Därför att dessa kvinnor hittade inte lämplig makeup hos något annat märke.

Apolosophy marknadsför sig med följande text:
Människor är viktiga inifrån och hela vägen ut, det är en självklart tanke för oss som arbetar med hälsa. Vi vill möta dig där du befinner dig i livet just nu och ibland blir det kanske vid sminkspegeln. Makeup är en av många vägar till välbefinnande och därför finns Apolosophy som foundation, skimrande färg och glans till läppar och ögon samt puder för nästippen. Produkter vi är stolta över, som håller för våra högt ställda kvalitetskrav både på finish och innehåll. Skönhet är allvar.

Allt detta låter ju jättebra, men jag kan inte komma runt att Apoteket, en kedja som finns för alla människor med alla olika typer av hudar, sjukdomar, problem osv, lanserar en sminkkollektion som bara kan användas av vita kvinnor eller kvinnor med ljust olivfärgad hud. Alla andra bortprioriteras. Jag tycker detta är en stor besvikelse. Med Apolosophy är knappast ensamma om det här problemet. Jag förstår att man inte kan lansera en ny kollektion och satsa på 25 olika nyanser av alla produkter, men då kan man ge sig på ett bredare spann tycker jag.

Jag har mailat Apolosophys och Apoteket hjärtats pressansvarig om varför man valt att göra en så begränsad makeupkollektion, hur man motiverar valet av nyanser foundations etc samt om man planerar att utöka nyansutbudet. Inväntar spänt ett svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar